wtorek, 21 maja 2024

Psalm 51

    O czym jest Psalm 51 ? Uwaga: W psalmie 51 może zaistnieć różnica 2 wersów wg różnych tłumaczeń Biblii . Psalm Dawidowy do 2 Sam.12.1-15; Gdy Król Dawid wdał się z zamężną Betszebą w romans i przyszedł do króla prorok Natan;
Bóg ma moc oczyszczać  i obmywać grzeszników z ich winy,zgładzić winy.
Ten psalm 51 to modlitwa o łaskę i zmiłowanie nad człowiekiem, który dopuścił się   potwornego czynu a dokonał  Król miłujacy swego Boga.. Zawiera 17-18 próśb a za nimi kryją się kolejne, te czytane między wersetami.Za kazdym wersetem widać ból, żal , rozsypkę, skruszenie dosłowne fizyczne.
To przykład odwagi i rozpaczy grzesznika wobec Boga składać tyle próśb. Odważnych do popełniania grzechów jest wielu. Do ukorzenia się i walki o odnowienie życia przed Bogiem, niewielu. Bardzo dobry przykład konkretnej modlitwy o ozdrowienie na wielu poziomach. Oczyszczenie, obmycie, zgładzenie od grzechó , wystrępków, przewinień to uzdrowienie....

 Dla kogo jest ten psalm ?  Dla osób, które chcą zrobić wewnętrzny, duchowy porządek w swoim życiu. To bardzo dobry kierunek i nowy start.

Uwaga:  Numeracja wersetów w psalmie może różnić się o 2 wersety. Wjednych Bibliach psalm 51 ma 21 wersetów a w innych tylko 19. Treść zgadza się niezależnie od ilości wersetów. 

Co tu znajdziesz:

 I. Co wiemy o Bogu z psalmu 51  .
II. Tematy poruszane w psalmie 51. 
III. Zadanie - pytanie do Psalmu 51:
IV. Hasła: rośliny, przyroda,osoby,inne.
V. Słownik
VI. Wersety do rozważań psalmu 51.


 I. Co wiemy o Bogu z psalmu 51 .

 Od Boga zależy udzielenie mocy Łaski i 
 okazanie czynnej Litości nad człowiekiem. -Ps.51.3;/lub Ps.51.1/

 To Bóg Wszechmocny tylko może okazać zmiłowanie 
nad grzesznikiem,   który przeciwko Bogu zgrzeszył
 i uczynił to, co złe w oczach Boga. Ps.51.3,6;/ lub wers4/

To Bóg ma moc obmyć z winy i oczyścić z grzechu człowieka. Ps.51.4;/lub wers 2/

" Zgładź Boże wszystkie winy moje." - Ps.51.11b;/lub wers9b/

Bóg miłuje Prawdę chowaną na dnie duszy. Ps.51.8a;/lub wers 6a/

 Tylko Bóg może objawić mądrość ukrytą. Ps.51.8b;/lub wers 6b/

Kiedy nic nie pomaga, by organizm, kości,  nabrały radości po skruszeniu, wtedy trzeba wołać do Boga. Bóg ma moc przywrócić człowieka skruszonego do równowagi, słyszeć  radość i wesele.  Ps.51.10 /lub wers.8/;

Bóg kruszy kości grzesznika. Nie jest to czas radosny i weselny. - Ps.51.10b /lub wers8b/;

Kiedy Sprawiedliwy Bóg pokropi grzesznika, króla, władcę, 
to będzie grzesznik oczyszczony. - Ps.51.9a/lub wers 7a/;

Kiedy Bóg Wszechmocny obmyje grzesznika, 
ten ponad śnieg bielszy się stanie.
-Ps.51.9b /lub wers 7b/;

" Ofiarą Bogu miłą jest duch skruszony ." Ps.51.19a /lub wers 17a/;


Bóg ofiar nie żąda. A całopalenia ma prawo nie przyjąć choćby je czyniono. Ps.51.18 /lub wers 16/; /Ps.40.7; 50.13; Iz.1.11; Jer.6.20;Am.5.22/

"Sercem skruszonym i zgnębionym nie wzgardzisz Boże." - Ps.51.19b /lub wers 17b/;
/ps.34.19; Iz.57.15; 66.2/

Bóg jest Budowniczym Jezruzalemu, buduje , jeśli zechce, mury Jeruzalemu.     Ps.51.20 /lub wers18/;  /Ps.147.2a;/

Łaska Boga - Ps.51.3a/ lub wers 1a/,20a/lub wers 18a/;
Litość Boga - ps.51.3b/lub wers 1b/;
Bóg obmywa z winy i oczyszcza zgrzechu, gładzi winy. - Ps.51.3b,4,9,11a;/ lub wersy 1b,2,7,9b/;
Oczy Boga - ps.51.6b/lub wers 4b/;
Wyrok Boga - Ps.51.6c /lub wers 4c/;
Sąd Boga - ps.51.6d /lub wers 4d/;
Oblicze Boga - ps.51.11a,13a /lub wers 9a,11a/;
Duch Święty - ps.51.13b/lub 11b/;
Wybawienie Boże - Ps.51.14a/lub2a/;
Drogi Boga - Ps.51.15a 13a/;
Sprawiedliwosć Boga - Ps.51.16c /lub 14c/;
Chwała Boga - ps.51.17b /lub 15b/;
Ołtarz B. - ps.51.21c/ lub 21c/;



 II. Tematy poruszane w psalmie 51 . 

1. O co prosi skruszony król Dawid po popełnionym grzechu cudzołóstwa z mężatką i podjęciu złych decyzji w ich sprawie  ? Ps.51./2Sam.12.1-15/

a/ stan grzesznika:

; czuje skruszone swoje kości przez Boga - ps.51.10 / lub 8/;
; nie udaje niewiniątka, nie obwinia o grzech Betszebę/ jak Adam Ewę w ks.Rodzaju/ lub nie zasłąnia się swoimi słabościami czy sytuacjami sprzyjającymi grzechowi- nie obwinia Boga o to, że to Bóg go wystawił go na taką sytuacją a tak wielu wierzących często zachowuje się wypierając swoja winę.
Dawid mówi:
" Ja bowiem znam występki swoje
I grzech zawsze jest przede mną." - ps.51.5 /lub3/;

; czuje się brudny wewnętrznie , zanieczyszczony . Dawid woła:
" Obmyj mnie...oczyść mnie z grzechu..." - ps.51.4 /lub2/;

; Odczuwa ogromny ciężar, bo jest świadomy dogłębnie, że zgrzeszył przeciwko samemu Bogu - ps.51.6 /lub 4/;
; wie, że może być do końca życia pogrążony w tym trudnym i bolesnym stanie jeśli Bóg nie pochyli się nad nim. Dawid nie chce żyć dalej z ciężarem złego czynu i bez radości do końca życia. Wie, że jego stan zależy tylko od Boga. - Ps.51.9-11 /lub 7-9/;

; Dawid wie, że potrzebuje gruntownego odnowienia, czystego serca i odnowionego prawego ducha. Ps.51.12/lub 10/; Jak żyć bedąc wewnątrz nieprawym, bez Bozej obecności, w poczuciu winy, z oblepionym brudami  sercem ? Widaż, ze walczy , bo pragnie czystości i przychylniości Boga, łaski i litości Jego.

; Dawid czuje lęk, by Bóg nie odepchnął go i nie odebrał Ducha Bożego. Ps.51.13/lub 11/;

; składa obietnice mówiąc co zrobi kiedy zostanie przywrócony do czystego, prawego życia :Ps.5.14-16 /lub 12-14/;


b/ prośby grzesznika :
 W psalmie 51 może zaistnieć różnica 2 wersów wg różnych tłumaczeń Biblii .

"Zmiłuj się..." - ps.51.3 /lub 1/;
"Zgładź ..." - Ps.51.3,11 /lub 9/;
"Obmyj mnie ..." - Ps.51.4a,9b /lub 2a,7b/;
" Oczyść..." - ps.51.4b /lub 2b/;
"Pokrop mnie ..." - Ps.51.9a /lub 7a/;
"Daj ..." - Ps.51.10a /lub 8a/;
"Zakryj..." - ps.51.11 /lub 9/;
"Stwórz ..." ps.51.12a /lub 10a/;
"Odnów ..." ps.51.12b /lub 10b/;
"Nie odrzucaj..." - ps.51.13a /lub 11a/;
"Nie odbieraj..." -ps.51.13b /lub 11b/;
"Przywróć..." - ps.51.14a /lub 12a/;
"Wesprzyj..." ps.51.14b /lub 12b/;
"wybaw..." ps.51.16a /lub 14a/
"Otwórz ..." -ps.51.17a /lub 15a/;
"zechciej..." -ps.51.20a /lub 18a/;
"Odbuduj..." - Ps.51.20b /lub18b/;

3/ co mówi o grzechu psalmista i o swojej grzeszności , o sytuacji, w której się znalazł na własne życzenie?

grzech grzesznika, który miłuje Boga, oraz złe czyny przeciwko Bogu, zmieniają życie człowieka na wszystkich poziomach , zmienia pozycje i postawę człowieka wobec Boga i ludzi. Uwolnienie się od poczucia winy wymaga ingerencji Boga. "Abyś okazał się sprawiedliwy w wyroku swoim, Czysty w sądzie swoim." - Ps.51.6 /lub 4/;
- występki wymagają zgładzenia - Ps.51.3b /1b/;
- winy wymagają obmycia - ps.51.4a  /lub 2a/;
- grzech wymaga oczyszczenia - ps.51.4b /lub 2b/;
- grzesznik zna swoje występki - ps.51.5a lub 3a/;
- grzech idzie przed grzesznikiem - ps.51.5b /lub 3b/;
- grzesznik sięga pamięcią aż do narodzin swoich, analizuje i patrzy teraz z perspektywy całego życia:
"Oto urodziłem się w przewinieniu,
I w grzechu poczęła mnie matka moja.""- ps.51.7 /lub 5/;

- Jakby grzesznik wołał:
Co ja zrobiłem, Boże ? "Oto miłujesz prawdę chowaną na dnie duszy i objawiasz mi mądrość ukrytą ." -Ps.51.8 /lub 6/; wiesz, że miłuję cię a zgrzeszyłem przeciwko Tobie. Nawet teraz pokazujesz mądrość ukrytą. 

- grzech i zły postępek wobec Boga, może tylko oczyścić i obmyć Bóg.
"Pokrop mnie Hizopem, a będę oczyszczony;
Obmyj mnie , a ponad śnieg , bielszy się stanę." - ps.51.9 /lub 7/; 

- grzech przeciwko Bogu zabiera radość i wesele. Wydaje się, że wokól nie istnieje radość i wszyscy wokół też są pogrążeni w rozpaczy , nie mają z czego weselić się widząc u swego króla grzech przeciwko Bogu.  I tylko Bóg może przywrócić ten radosny stan, wesele. " Daj, bym usłyszał radość i wesele."- ps.51.10a /lub 8a/;
"Niech się rozradują kości, które skruszyłeś."- Ps.51.10b /lub 8b/;

- Co jest wart Król i sługa , który zgrzeszył przeciwko Bogu, Którego przecież umiłował i służył Jemu ? Co jest wart Król w  oczach swoich poddanych , kiedy oglądają upadek Króla , wybrańca Boga, nie dlatego, że został ranny w wojnie lub przegrał wojnę, ale przyprawia innych poddanych jemu o śmierć, służy własnym instynkom, żądzom, przekładając własną przyjemność nad miłość i posłuszeństwo Bogu. Jakim stał się Królem w oczach swoich poddanych? /2Sam.12.1-5 /lub3/.

Żądza doprowadziła Króla wybranego ludu i wybranego sługę przez Najwyższego Boga,  doprowadziła do podstępnego okrucieństwa  wobec drugiengo, niewinnego człowieka. Wykorzystał swoją pozycję do przyspieszenia swoich planów wobec kobiety.  Nie miał na tyle zaufania do Boga, że rzeczywiście Betszeba mogła zostać jego żoną w sposób uczciwy i prawy. Wziął wszystko w swoje ręce jakby był Królem równym Bogu. A przecież Bóg i Król Jest Królem nad Królami.   Niecierpliwość  przyniosła śmierć i zranienia, zgorszenie i smutek, oddalenie od Boga . Nie pomyślał, że Betszeba mogłą być jego zoną z woli Boga a jej mężowi i tak pisana była mu śmierć na polu bitwy ?  Nie pomyślał, że to nie Uriasz był przeszkodą w planach tylko on sam. Niecierpliwy król , który stracił ufność Bogu w tej bardzo osobistej sprawy dla króla narodu.  To nie Boże Prawo czy wola Boża stała się  przeszkodą w jego życiu. To Pycha, Pośpiech - tu i teraz, żądza -tak a nie inaczej, zakochanie , w którym widział usprawiedliwienie dla swoich złych kombinacji  i złych postępków,  odstawienie Bożych zasad na bok, sprzed oczu.
Czy ktoś, kiedyś, zapomni o czynach niegodnych króla, obrońcy swego ludu, sługi wybranego przez Boga? Dlatego Król błaga, prosi Boga:
"Zakryj oblicze swoje przed grzechami moimi
i zgładź wszystkie winy swoje."- ps.51.11 /9/;
... bo kto uniesie taki ciężar występku na zawsze?

Jedno może pomóc w tej sytuacji :
- "Serce czyste stwórz we mnie, o Boże,
A ducha prawego odnów we mnie !" - ps.51.12 /10/;

- psalmista zdał sobie sprawę, że nic mu nie pomoże, żadne jego sprytne ani najmądrzejsze zabiegi, ani stanowisko Króla, by znów być blisko Boga i dlatego wołą " Nie odrzucaj mnie od oblicza Swego i nie odbieraj mi Swego Ducha Bożego." - ps.51.13 /lub 11/;
Bez Boga jako król nawet najszczęśliwszy, mając swoją upragnioną żonę, byłby nikim, byłby  bez wartości.  

- przekonał się teraz co oznacza żyć bez radości z wybawienia Boga. I woła : "Przywróć mi radość z wybawienia Twego." - ps.51.14a /12a/;
Woła o to, co starcił przez swój upór złych decyzji. ...bo grzech zabiera radość wszelką , i radość z BOga, radość z ratunku Bożego. Cóż z ratunku Bożego gdyby miał dalej żyć w oddaleniu od Boga, bez Ducha Bożego ?

-  grzech grzesznika miłującego Boga przyciąga depresję, ciężar, który zabiera wszelką ochoczość działania, wlewa żałobę do całego ciała i psychiki, stąd wołanie : " I wesprzyj mnie duchem ochoczym !" - ps.51.14b /12b/;

Psalmista woła o to, co starcił przez grzech przeciwko Bogu. Nie zdawał sobie sprawy z wagi całej sprawy. Nie pomyślał, dokad jego czyny go zapędzą i przekroczy wszelkie granice. Być może dlatego zobowiazał się przed Bogiem, że 
" Przestępców będę nauczał dróg Twoich,
I grzesznicy nawrócą się do ciebie." - ps.51.15 /lub 13/;
Zrozumiał, że można zatracić się w złych decyzjach, postepowaniu, że nie widzi się tego , co prawe , nawet jesli chce sie być prawym. Co innego przysłoniło jego oczy, nie Prawo Boga i wola Boga .... 
Zrozumiał, że inni przestępcy zostali przestępcami, bo w porę nie zapanowali nad sobą, nad pozadliwości czy niecierpliwością. Zobowiazał się ratować ludzi w podobnej jemu sytuacji .

Jeśli stał się winien przelanej krwi, kto i co może pomóc go podnieść się i żyć dalej, dalej służyć Bogu, bo przecież Boga nie zaparł się. On jest jego Zbawieniem przecież. Tylko pokora, prawdziwe uniżenie przed Bogiem i wołanie do Wszechmocnego może przynieść zmiany w tak trudnym położeniu- ps.51.16  /lub14 /. 
"Wybaw mnie od winy za przelanie krwi, Boże, Boże Zbawienia mego. 
A język mój z radością będzie wysławiać  sprawiedliwość Twoją"

- Grzech nie tylko niszczy człowieka i zmienia jego położenie przed Bogiem, przed ludźmi , ale otwiera oczy kim się jest tak naprawdę. Otwiera oczy dokąd może nas zaprowadzić pycha, jak można zatracić siebie i przyprowadzic do punktu początku zniszczenia samego siebie. 
Grzech / jak wpadka do ciemnej głębokiej studni/ może wyzwolić wołanie o ratunek i złożenie obietnic wdzięcznosci za ratunek np o wysławianie sprawiedliwości Boga, głoszenie chwały Boga. 
Krąży taki zabobon wśród wierzących, by  zachować dla siebie np.świadectwo uzdrowienia, kiedy Bóg wyratuje z opresji, przywróci do życia. Dlaczego? Twierdzą, ze kiedy głosno opowiada się o takich cudach Boga , to wraca choroba, nieszczęścia itd. I wiele pięknych świadectw działania Boga nie są pomnazane ale chowane w skarpetę i zakopywane głęboko pod ziemią jak ten , który zakopywał talenty w Ewangelii Mateusza 25.14-30 ;
Dlatego król Dawid woła o wybawienie, oczyszczenie, odnowienie, i obiecuje, że będzie sławił Boga, nauczy przestępców jak zmienić swoje życie, będzie Boga chwalić , głosić chwałę.
Nie będzie udawać, ze nic się nie stało. Nie ukryje swojego trudnego położenia jako człowieka i króla, jako sługi Bożego. I tak jak nie wstydził się grzeszyć, tak nie będzie wstydzić się dalej czynić dobrze, mówić o Bogu i ratunku jego życia dzięki Bogu.

Jeśli grzech, upadek , nie prowadzi do pokory i do upamiętania, o czym to świadczy? Jaka jest różnica między człowiekiem grzeszącym i idącym  w zaparte dalej ku złemu przez swoją pychę , wybielanie swego martwego życia i udawanie radości,  od człowieka, który miłuje Boga i nie chciał zgrzeszyć przeciwko Bogu, ale uległ złym włąsnym decyzjom, niecierpliwośći, jednak przyszło opamiętanie i otworzyły się oczy na przewinienie ? Kiedy dopuści się głos pokory w swoim życiu, może to wprowadzić wiele dobrych zmian a największą i najważniejszą jest, by Bóg wybaczył, obmył, zgładził grzech, pozwolił być człowiekowi blisko Niego , by wrócił radość i chęć działania, chęć do życia i wysłąwiania Boga.

Grzech nie oznacza, że nie ma dla ciebie ratunku i tylko zostaje ci być złym do końca życia i potępionym. Warto walczyć o dobre relacje z Bogiem . Walczyć o siebie i swoje życie, by jeszcze dokonać wiele dobrego .

Kiedy na ofiarę składasz swoje serce i ducha skruszonego przed Bogiem, wołasz z nadzieją do Boga ps.51.19 /lub17/:
"Sercem skruszonym i zgnębionym nie wzgardzisz, Boże.", 
pamiętaj też wołać o Syjon i Jeruzalem /Ps.51.19-21; lub 17-19 w innych tłumaczeniach/.








III. Zadanie - pytanie do Psalmu 51:

1. Jaki tytuł nadasz psalmowi ? 
; Porządki.
;

2. Zadanie na wspólne spotkanie i rozmowy o Ps.51:  prośby w modlitwie grzesznika.   
 W psalmie 51 może zaistnieć różnica 2 wersów wg różnych tłumaczeń Biblii .
a/Wszyscy czytają wcześniej, nawet kilka dni wcześniej,  psalm 51 wg jednego tłumaczenia Biblii. 

b/ przygotuj przed spotkaniem karteczki z wersetami. Napisz lub wydrukuj kolejne całe wersety z Psalmu i rozetnij  zdanie na 2 części zachowując np: odetnij czasownik "Zmiłuj się ...". Cel- uzupełnienie zdania. Np:
"Zmiłuj się nade mną, Boże, według Łaski Twojej." - ps.51.3a /lub 1a/;

c/ zrób to samo z tymi poniżej podanymi wersetami:
"Zmiłuj się..." - ps.51.3 /lub 1/;
"Zgładź ..." - Ps.51.3,11 /lub 1,9/;
"Obmyj mnie ..." - Ps.51.4a,9b /lub 2a,7b/;
" Oczyść..." - ps.51.4b /lub 2b/;
"Pokrop mnie ..." - Ps.51.9a /lub 7a/;
"Daj ..." - Ps.51.10a /lub 8a/;
"Zakryj..." - ps.51.11 /lub 9/;
"Stwórz ..." ps.51.12a /lub 10a/;
"Odnów ..." ps.51.12b /lub 10b/;
"Nie odrzucaj..." - ps.51.13a /lub 11a/;
"Nie odbieraj..." -ps.51.13b /lub 11b/;
"Przywróć..." - ps.51.14a /lub 12a/;
"Wesprzyj..." ps.51.14b /lub 12b/;
"wybaw..." ps.51.16a; /lub 14a/
"Otwórz ..." -ps.51.17a; /lub 15a/
"zechciej..." -ps.51.20a; /lub 18a/
"Odbuduj..." - Ps.51.20b; /lub 18b/

d/ Rozetnij wersety i rozsyp je na stole, by uczestnicy umieli je razem dopasować bez pomocy tekstu tego psalmu. 

e/ Zadanie jest nie tylko sprawdzianem dla wiedzy o Ps.51. 
Zobacz ile próśb zawartych jest w jednej modlitwie grzesznika. 
Wspólnie dojdziecie do odkrywczych wniosków, jak bardzo dbał król Dawid o przebaczenie u Boga, o nowe życie na wielu poziomach .
Zwróć uwagę jak dużo próśb zawiera modlitwa. 


IV. Hasła: rośliny, przyroda,osoby,inne.
 W psalmie 51 może zaistnieć różnica 2 wersów wg różnych tłumaczeń Biblii .

Człowiek narody:
Batszeba , Betsabe, hebr. בת שבע,
prorok Natan
matka króla - Ps.51.7b /lub 5b/;
przestępcy 0 Ps.51.15a /lub 13a/;
grzesznicy- ps.51.15b; /lub 13b/

przyroda - 
śnieg - ps.51.9b /lub 7b/; 

cielce - ps.51.21c /lub 19c/;

hizop - ps.51.9a /lub 7a/;

język - ps.51.16c /lub 14c/;
krew - ps.51.16a /lub 14a/;
kości - ps.51.10b /lub 8b/;
serce - ps.51.12a.19b/s.skruszone/ /lub 10a,17b/;
usta - ps.51.17b /lub 15b/;
wargi moje - ps.51.17a /lub 15a/;


V. Słownik



VI. Wersety do rozważań psalmu 51.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz